Tuesday, 7 November 2017

Indian Ocean Trading System Historie


Indiske Ocean Trade Routes. Indian Ocean Trade Routes. Internet av handel over det indiske hav, drevet av monsoon vindene Kallie Szczepanski. Det Indiske Ocean handelsruter koblet Sørøst-Asia, India Arabia og Øst-Afrika Fra minst det tredje århundre fvt, langdistanse sjøhandelen beveget seg over en rute med lenker som knytter alle disse områdene sammen med Øst-Asia, spesielt Kina Langt før europeerne oppdaget Indiskehavet, handelsfolk fra Arabia, Gujarat og andre kystområder brukte trekantseilede dhows for å utnytte sesongmessige monsun vind Kamelens hjemland bidro til å bringe kystnære varer - silke, porselen, krydder, slaver, røkelse og elfenben - også til innlandsrike. I den klassiske tid inkluderte store imperier involvert i indiske havhandel det mauryanske imperiet i India Han-dynastiet i Kina, Achaemenid-riket i Persia og det romerske riket i Middelhavssilken fra Kina, gravd romerske aristokrater, romerske mynter blandet i indiske skatter og Persi En juveler dukker opp i Mauryan-innstillinger. En annen stor eksportvare langs det klassiske Indiske havs handelsruter var religiøs trodde Buddhisme Hinduisme og jainisme spredte seg fra India til Sørøst-Asia, hentet av handelsmenn fremfor av misjonærer, skulle islam senere spre seg på samme måte fra 700-tallet CE on. Indian Ocean Trade i middelalderen. En omani trading dhow John Warbarton-Lee via Getty Images. During middelalderens epoke, 400 - 1450 e. Kr., handel blomstret i Det indiske hav bassenget Oppgangen av Umayyad 661 - 750 CE og Abbasid 750 - 1258 Kalifater på den arabiske halvøy ga en kraftig vestlig knutepunkt for handelsruterne I tillegg var islamverdige handelsmenn profeten Muhammad selv en handelsmann og karavanleder, og velstående muslimske byer skapte en enorm etterspørsel etter luksusvarer. Tang 618 - 907 og Song 960 - 1279 Dynasties i Kina vektet også næringslivet, utviklet sterke handelsforbindelser langs landbaserte Silkeveier, og oppmuntret maritime traff de sang linjene selv opprettet en kraftig keiserlig flåte for å kontrollere piratkopiering på den østlige enden av ruten. mellom araberne og kineserne blomstret flere store imperier basert på maritime handel Chola imperiet i Sør-India blend reisende med sin rikdom og luksus Kinesiske besøkende rekordparader av elefanter som er dekket med gullduk og juveler som marsjerer gjennom byens gater I det nå er Indonesia, baserte Srivijaya-riket nesten helt på beskatning av handelsfartøyer som beveget seg gjennom de smale malastrøkene Selv Angkor basert langt inn i landet i Khmer-hjertet av Kambodsja, brukte Mekong-elven som en motorvei som bundet den til det indiske handelsnettet. For århundrer hadde Kina for det meste tillatt utenlandske handelsmenn å komme til det. Tross alt ønsket alle kinesiske varer, og utlendinger var mer enn villige til å ta tiden og besværet med å besøke kyst-Kina for å skaffe seg fine silke, porselen og andre gjenstander. I 1405 er imidlertid Yongle keiseren av Kina s Den nye Ming-dynastien sendte ut den første av syv ekspedisjoner for å besøke alle keiserens store handelspartnere rundt Det indiske hav. Ming-skatteskipene under admiral Zheng. Han reiste hele veien til Øst-Afrika, tok tilbake utsendelser og handler varer fra hele regionen. Europe Intrudes på Indian Ocean Trade. Markedet i Calicut, India, i det siste sekstende århundre Hulton Archive Getty Images. I 1498 gjorde rare nye seilere sitt første utseende i det indiske havs portugisiske sjømenn under Vasco da Gama avrundet det sørlige punktet av Afrika og dristet seg til nye hav De portugisiske var ivrige etter å bli med i handel med indiske hav, ettersom europeisk etterspørsel etter asiatiske luksusvarer var ekstremt høy. Europa hadde imidlertid ikke noe å handle. Folkene rundt bassenget i Det indiske hav hadde ikke behov for ull eller pels klær, stekepotter eller de andre magere produktene i Europa. Som et resultat kom portugisiskene inn i det indiske hav som handel som pirater i stedet for handelsfolk. Bruk av en kombinasjon o f bravado og kanoner, tok de havnebyer som Calicut på Indias vestkyst og Macau i sør-Kina. Portugiserne begynte å rane og utpresse lokale produsenter og utenlandske handelsfartøyer. De ble skutt av den mauriske erobringen av Portugal og Spania, og de så muslimene i spesielt som fienden, og tok enhver mulighet til å plyndre sine skip. I 1602 oppstod en enda mer hensynsløs europeisk makt i Det indiske hav, det nederlandske østindiske selskapet VOC, i stedet for å insinere seg inn i det eksisterende handelsmønsteret, som portugisisk hadde gjort , søkte nederlandsk til et totalt monopol på lukrative krydder som muskat og mace. I 1680 kom britene sammen med deres britiske østindiske selskap som utfordret VOC for kontroll av handelsruter. Da de europeiske makter opprettet politisk kontroll over viktige deler av Asia, vende Indonesia, India Malaya, og mye av Sørøst-Asia til kolonier, gjensidig handel oppløst Varer flyttet stadig mer til Europa, mens den tidligere Asia N handels imperier vokste fattigere og kollapset Det to tusen år gamle Indian Ocean Trade Network ble krøllet, om ikke helt ødelagt. Vis hele Art. Indian Ocean Trading Network. The Indiske Ocean Trade Network var en avgjørende metode for utveksling under den betydelige økningen i handel eller globalisering i om lag 500-1500 e. K. Til forskjell fra Silkeveien, som utvekslet hovedsakelig luksusvarer som silke og krydder, og bulkvarer som tømmer ble utvekslet over Indiskehavet. Det indiske havs handelsruter bidratt sterkt til spredningen av islamhandel langs det indiske hav stod på sesongmessige monsuner som gjorde det mulig for handelsskipene å reise i begge retninger over havet, avhengig av sesongen. Når ting ble ombord av skip, kom det til destinasjon mye raskere og mer effektivt. For eksempel, frakt varer over Det indiske hav fra Arabia til Afrika er langt enklere enn å bruke Sahara Trading Network, som kan ta opptil 70 dager til trans fer varer Siden det var lettere å nå Afrika, spredte islam lettere og raskere til det. Dessuten, fordi handelen var mye raskere, kunne folk handle med nødvendigheter, noe som stimulerte handel enda mer. En annen viktig fordel ved handelsmarkedet i Det indiske hav var skip evne til å bære mer last på en gang i motsetning til hester, som bare kunne bære en liten mengde varer, skip kunne bære tonn last Lastly, mange sivilisasjoner blomstret som et resultat av det indiske hav handelsnettet tallrike sivilisasjoner på kysten av afrika og Srivijaya er et eksempel på dette Faktisk kom Srivijaya til å stige som et direkte resultat av å beskatte skip som passerer gjennom Malacca-strendene. Det indiske havs handelsnettverk revolusjonerte måten vi handler i dag. Indisk Ocean Trading Network Blue. Indian Ocean Trading Network. Insert links. Insert koblinger til andre sider eller lastet opp filer. Ingen bilder eller filer lastet opp ennå. Tips Hvis du vil slå tekst inn i en lenke, markerer du teksten og klikker på en side eller en fil fra listen ovenfor. Du har ikke tillatelse til å kommentere denne siden. Join dette arbeidsområdet. Altid har en konto Logg inn. Recent Activity. The Indiske Ocean Handel En Klasserom Simulation. Africa i verden NEH Summer Institute 1993 Final Project. Background Information for lærere og eller studenter. Kart over det indiske havshandelen. Simuleringsseglingsskjemaet. Kompletterende regnearkoverskudd. Bakgrunnsinformasjon om handel med det indiske hav. Indiske havshandelen begynte med små handelsoppgjør omkring 800 e. Kr. og gikk ned på 1500 s når Portugal invaderte og prøvde å drive handel for egen fortjeneste. Som handel intensivert mellom Afrika og Asia blomstrer velstående bystater langs den østlige kysten av Afrika. Disse inkluderte Kilwa, Sofala, Mombasa, Malindi og andre Bystatene handlet med innlandsk kongedømmer som Stor-Zimbabwe for å skaffe gull, elfenben og jern. Disse materialene ble så solgt til steder som India, Sørøst-Asia og Kina. Disse var Afrika's eksport i Indian Ocean Trade. Disse varene kunne bli solgt til profitt fordi de var knappe i asiatiske land. Samtidig kjøpte de østafrikanske bystatene varer fra Asia. Mange innbyggere i bystaten var villige til å betale høye priser på bomulls-, silke - og porselenobjekter Disse elementene var dyre fordi de ikke var tilgjengelige i Afrika på det tidspunktet. Disse var Afrika s import i Indian Ocean Trade. Bystater langs den østlige kysten av Afrika skapte ideelle handelssentre En viktig attraksjon var gullet hentet fra innlandsk riker Gullet var nødvendig hovedsakelig for mynter, selv om det også ble brukt til kunstverk, utsmykning på bygninger og smykker. Også bystatene var lett å nå fra Asia på skip på grunn av den gunstige vinden og havstrømmer Skip hadde ingen problemer med docking ved de utmerkede havnene og havnene som ligger på kysten av bystater, noe som gjør det enkelt å laste ut og laste lasthandlere, slitne etter deres lange oversjøiske reise, likte losji og underholdning som tilbys av havnebyene Endelig var Øst-Afrika en ganske fredelig region, og de få konfliktene som oppstod, var små og korte. Alle disse faktorene skapt en ideell setting for import / eksport selskaper å drive forretninger. Mange av handlende fra den arabiske halvøy, India, og Sørøst-Asia bodde i by-stater i Øst-Afrika Interracial ekteskap var ikke uvanlig, og gradvis gjennom århundrene utviklet en ny og distinkt etnisk gruppe, kjent som swahili. I dag lever millioner av swahili-folk i landene i Øst-Afrika, hvor Swahili-språk er utbredt Selv om swahili er et afrikansk eller mer presist Bantu-språk, kan mange ord på swahili fortsatt spores tilbake til arabisk og hindi-opprinnelse Klikk HER for å nyte en swahili-ordsprogøvelse. De svahalske bystater vokste jevnt og fremgang, og var en stor verdensøkonomisk kraft av 1400-tallet. Selv om bystater var kjent over hele Afrika og Asia, visste ingen europeiske land om dem du kan forestille deg overraskelsen da av portugisisk kaptein Vasco da Gama da han i 1498 kom over travle havnebyer som Sofala, Kilwa, Mombasa og Malindi som han seilte opp på Afrikas østkyst. Han og hans mannskap ble ønsket velkommen av de fleste byene de besøkte, selv om verken hans skip eller de europeiske gjenstandene de forsøkte å handle, var av stor interesse for de østafrikanske bystatene. Da Gama s oppdrag var å finne en rute til Asia ved å seile fra Portugal, rundt Afrika og deretter videre til India Europeiske land hadde kjøpt asiatiske varer i årevis gjennom andre vanskeligere ruter Men nå har Europas land begynt å lete etter raskere og billigere ruter til Asia Vasco da Gama tok til slutt India med hjelp av en navigator fra Malindi kalt Majid I 1499 kom da Gama tilbake til Portugal og fortalte kongen og dronningen, som hadde sponset reisen hans, alt han hadde sett, inkludert forsendelser av gull, elfenben, porselen, silke og bomull som ble kjøpt og solgt i havnebyene langs den østlige kysten av Afrika. Den portugisiske regjeringen tok umiddelbar interesse i svahalske bystater. De sendte flere skip til den østlige kysten av Afrika med tre mål å ta noe av verdi de kunne finne, for å tvinge kongene til byen for å betale skatt til portugisiske skattekolleger og for å få kontroll over hele det indiske havets handel. Bystater hadde aldri trengte fort eller store hærer, og de var uforberedt på de portugisiske angrepene. En-til-en tok portugisisk porten byer, deretter ødelagt, plukket og brent dem til bakken. Befolkningen i byene som ikke var i stand til å rømme ble drept. Lastet av uvurderlige gods ble sendt tilbake til Portugal. Det portugisiske forsøket på å overta og løpe e Indian Ocean Trade var en fiasko. Hvis de svahanske bystater ble ødelagt av de portugisiske inntrengerne, så hvordan kan vi så mye om handelen i Det indiske hav En måte er gjennom arkeologiske bevis For eksempel kan biter av kinesiske porselenvasker og tallerkener Fortsatt funnet langs østafrikanske strender En annen kilde til kunnskap er de mange dokumentene som er skrevet av mennesker som bor på den tiden. For eksempel reiste Ibn Battuta, en afrikansk lærer, til Kilwa i 1331 og skrev om sine enorme bygninger og utallige andre prakter Vasco da Gama og andre europeere som besøkte swahili-byene, holdt også loggbøker som beskriver både havnebyernes underverk og senere deres voldsomme ødeleggelse i hendene på de portugisiske inntrengerne. Og det er selvfølgelig opptegnelsene holdt av afrikanske og asiatiske selskaper og myndigheter på kjøp og salg gjort via det indiske havs handelsnettverk Arkeologer og historikere jobber fortsatt med å samle dette store kapitlet i Afrika n historie. Klark, Leon Gjennom Afrikanske Øyekulturer i Forandringsvolum III Den Afrikanske Fortid og Kommisjonen til Den Europeiske New York Frederick A Praeger, Utgivere, 1970 Sider 62 67.Davidson, Basil. Veksten av Afrikas sivilisasjon Øst og Sentral-Afrika til Sidste nittende århundre Longman Publishing Company Sider 95 119.Davidson, Basil The Lost Cities of Africa Lite, Brown og Company Pages 171 212.Sibanda, M Moyana, H og Gumbo, SD Den afrikanske arvshistorie for ungdomsskoler Book 1 Harare, Zimbabwe Zimbabwe Educational Books PVT LTD, ingen datasider 97 106.The Simulation. Created av Joan Celebi. Dette er en simulering av handel som skjedde mellom Afrika og Asia mellom omtrent 1000 og 1500 på Indiskehavet. Det demonstrerer at Afrika spilte en avgjørende rolle rolle i verdensøkonomien lenge før kontakt med europeiske nasjoner Det lar elevene bruke grunnleggende prinsipper for økonomi som de driver handel mellom de to kontinenter. Simuleringen kan brukes. dur innføre en enhet på afrikansk eller asiatisk historie. er en kontrast til den europeiske middelalderen. En introduksjon til den europeiske evolutionsalderen. Afrikas historie som verdensøkonomisk kraft presenteres sjelden på videregående nivå Denne simuleringen hjelper elevene til å kaste bort forestillingen om at afrikanske mennesker var primitive og isolerte fra omverdenen ved å vise hvordan kongedømmer og bystater i Øst - og Sentral-Afrika var involvert i det store og lønnsomme handelsnettet i Indiskehavet. En instruksjon Prisliste per gruppe. valgfritt en Hvordan lage en fortjeneste ark for hver student. one Balanse for hver student. an overhead projektor og overhead projeksjon penner. valgfrie rekvisitter fra Afrika og Asia, silke, porselen, elfenben, jernstenger, noen av disse er dyre, så du må kanskje bruke prinsippet om kreativ substitusjon. En eller to 45 minutters perioder, avhengig av om eller ikke klassen trenger tid før simuleringen til å fungere på hvordan man lager en fortjeneste ark. dag én For studenter som du føler kan trenge litt ekstra veiledning før du blir kastet inn i selve simuleringen som er ganske fartsfylt dag en kan hoppes over hvis du jobber med en honnør eller høyere klasse. Ta studentene i små grupper på ikke mer enn fire. Tilordne hver gruppe navnet på en øst-afrikansk bystateksempel Malindi, Mombasa, Kilwa, Sofala, Zanzibar. Gi hver gruppe en instruksjon Prisliste. Gi hver elev en Hvordan lage en fortjeneste. Forklar simuleringen ved å gå over instruksjonsprislisten med klassen. Informer klassen om at simuleringen skal finne sted i morgen, og at dagens arbeid vil være forberedelse for t. Forklar at for enhver bedrift å overleve, må den kunne tjene penger. På samme måte for å fullføre simuleringen vellykket, må hver gruppe vite før tid hvordan man lager overskudd. Forklar hvorfor et objekt er dyrere på ett sted enn Det er i en annen loven om forsyning og etterspørsel. Gå over instruksjonene om Hvordan tjene en fortjeneste med klassen. Du ønsker kanskje å gjøre det første eksemplet med klassen for å demonstrere. Oppmuntre elevene til å jobbe som en gruppe da de fullfører regnearket . Etter at alle er ferdige, ring på individuelle studenter for å forklare hvordan de ville tjene penger på et gitt emne. Dette gjør at du kan være sikker på at alle forstår hvordan de kan tjene penger ved import og eksport. Hent instruksjonene Prislister slik at de kan gjenbrukes i morgen Du kan også ønske å samle arbeidsboken Hvordan lage fortjeneste for å sjekke dem og gi dem tilbake i morgen for å bli brukt som referanse. Legg elevene i små grupper på ikke mer enn fire. Tilordne hver gruppe navnet av en Øst-afrikanske bystatlige eksempler Malindi, Mombasa, Kilwa, Sofala, Zanzibar Studenter som gikk gjennom prosedyren for DAG l bør forbli i samme grupper. Du vil kanskje tildele roller som Timekeeper, Task Master, Talsmann osv. I hver gruppe Sett en gruppe i den midterste delen og andre grupper på sidene, se sitteplan. Gi hver gruppe en instruksjonsprisliste. Gi hver elev et balanse. Forklar simuleringen, gå over instruksjonsprislisten med klassen. Forklar hvordan å bruke balansen. Gi elevene ca 10 15 minutter til å jobbe i sine grupper for å planlegge elementene og beløpene de vil importere og eksportere for å tjene penger. Hver student skal registrere denne informasjonen på sin balanse. MERK Du kan gjøre dette et spill den gruppen som gir mest fortjeneste, vinner. Når tiden er opp, ikke la noen endre sine balanseark. Hos talsmannen for gruppen som sitter i midten, forklarer hvordan de utførte sin handel Skriv den informasjon om en overbalansebalanse. Hå gruppene roterer sitt plasseringsarrangement og gjenta 8. Gjenta 9 til alle gruppene har rapportert til klassen. Et vinnende lag kan bli erklært på dette tidspunkt. Wrap-up med en kort diskusjon. NOTER noen studenter min vær overrasket over å høre at jernstengene er det mest lønnsomme elementet. De fleste tror at porselenrettene er mest lønnsomme fordi du kan selge dem for høyest pris. Dette er en god mulighet til å diskutere fortjeneste som en funksjon av volum og prosenter. Eksempel på å selge et sett med retter tjener en gevinst på 70 gullmynter, kjøp for 30 og selger for 100, men bare 230 profitt. Å selge en jernbar tjener en gevinst på kun 9 gullmynter, kjøp for 1 og selg for 10, men det tjener en guddommelig 900 fortjeneste Derfor er det å selge 30 gullmynter som er verdt jernstenger, langt mer lønnsomme og tjener en gevinst på 270 mynter enn å selge 30 gullmynter verdt 1 sett med porselen som tjener kun 70 mynter. Det indiske havshandel. Din gruppe er et handelsselskap i th e år 1324 De handlende som jobber for selskapet er fra Øst-Afrika og Asia. Målet med simuleringen er å tjene så mye profitt som mulig ved å reise frem og tilbake over Det indiske hav og drive handel mellom asiatiske og afrikanske kongedømmer. Bruk prisen Liste nedenfor som en guide. Du kan begynne i enten Asia eller Afrika. Hver gruppe starter med 5 gullmynter. Hver gruppe har totalt to rundturer som er fire enveisreiser over det indiske hav. Hvert medlem av gruppen bør holde styr på selskapets fortjeneste og tap trinnvis Bruk balansen til å gjøre dette. Hvis din gruppe går i gjeld, er selskapet ute av drift, og din tur er over. I Asia kan du kjøpe. bomull 1 gullmynt.1 verft av silke 1 gullmynt.1 sett med porselenretter 30 gullmynter. I Afrika kan du kjøpe. 1 Elfenbensknus 10 gullmynter. 1 Stang av jern. 1 gullmynt. I Asia kan du selge .1 Elfenbensknut 20 Gullmynter. 1 Stang av jern. 10 gullmynter. I Afrika kan du selge 10 meter av bomull 5 gullmynter. 1 y ard av silke 5 gullmynter.1 sett med porselenrätter 100 gullmynter. Hvordan lage en fortjeneste. Bruk gruppens prisliste til å bestemme svarene på de følgende spørsmålene. Bruk enhetene som er oppført på prislisten. 1 For å lage en fortjeneste på bomull, ville du kjøpe den i A for B gullmynter og selge den i C for D gullmynter. Du ville få gullmynter i fortjeneste å trekke B fra D, det er D - B.2 Å tjene penger på SILK, du vil kjøpe den i A for B gullmynter og selge den i C for D gullmynter. Du ville få gullmynter i fortjeneste å trekke B fra D, det er D - B.3 For å tjene penger på PORCELAIN, ville du kjøpe det i A for B gullmynter og selg den i C for D gullmynter. Du ville få gullmynter i fortjeneste å trekke B fra D, det er D - B.4 For å tjene penger på IVORY, ville du kjøpe den i A for B gullmynter og selg den i C for D gullmynter. Du vil få gullmynter i fortjeneste å trekke B fra D, det er D - B.5 For å tjene penger på IRON, vil du kjøpe den i A for B gullmynter og se ll det i C for D gull mynter. Du ville gjøre gull mynter i fortjeneste trekke B fra D, det er D - B. Balance Sheet Indian Ocean Trade.

No comments:

Post a Comment